Door op 'Toestaan' te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de sitenavigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie.
gepubliceerd:
12
-
12
-
2018

Is CRM voor starters of kleine bedrijven een must?

Is CRM voor starters of kleine bedrijven een must?
Nieuws in de mail ontvangen?
Door je te abonneren ga je akkoord met ons privacybeleid
Je ontvangt spoedig onze nieuwste nieuwtjes en andere nuttige informatie.
Er ging iets niet goed, probeer het nogmaals.
Deel dit artikel

CRM Invoeren stap voor stap

Is CRM voor starters belangrijk? Want je zou kunnen zeggen dat de invoering van CRM voor een starter of een ZZP-er minder belangrijk en complex is als bij een onderneming waar 20 gebruikers met CRM aan de slag gaan…
CRM staat trouwens voor Customer Relationship Management.

Het zal zo’n vaart niet lopen

Voor een startende ondernemer met (nog) maar weinig klanten is dat een voor de hand liggende gedachte. Het zal zo’n vaart niet lopen. Als starter heb je andere dingen aan je hoofd. Gewoon beginnen en dan zie je wel hoe het loopt! Zo zijn immers de meeste ondernemers  begonnen? Dat is ongetwijfeld waar, maar het is jammer van de gemiste (commerciële) kansen en de verloren tijd. In sommige gevallen kan het zelfs het verschil zijn tussen succes of falen. Ca. 50% van de starters stopt er binnen enkele jaren mee....

CRM als een soort zelfopvoeding

CRM (als denkwijze) helpt ondernemers om zich vanaf het begin doelgericht en gestructureerd te focussen op hun leads, prospects en klanten. Er wordt vanaf het begin een denk- en werkwijze ontwikkeld, waaraan je later als ondernemer veel zult hebben. Je ontwikkelt een visie, waarmee je beter kunt overzien en besluiten wat je wel en wat je niet wilt doen. Niets aan het toeval overlaten. Hoe groter je kennis en inzicht, des te beter je in staat bent de juiste beslissingen te nemen. Of je nog gaat beginnen, net bent begonnen of al een tijdje bezig bent. De beste beslissingen neem je met de beste informatie. Ik adviseer starters om vanaf het prille begin CRM te denken en te doen!

Zorg dat je een standaard werkwijze hebt voordat je groeit

Zodra je als startende onderneming groeit van 1 naar meer medewerkers begint het verschil in werken al. Juist dan is het essentieel om al een CRM werkwijze ingericht  te hebben om  uniform en gecoördineerd te gaan samenwerken. Er gezamenlijk voor zorgen dat 1 + 1 = 3 wordt. De CRM-geschiedenis (ca. 20 jaar) heeft geleerd dat één van de belangrijke pijlers onder succes het hebben van de juiste informatie (net als met ondernemen trouwens).

Lees ook onze andere artikelen: